Ansiktsmasker är ett centralt inslag i Norbert Roblès’ bildvärld. Från färgintensiva, detaljerade studier av rollspelen i commedia dell’arte till avskalade afrikanska ritmasker. Själv säger han att det är länderna kring Medelhavet som präglat och inspirerat honom allra mest. Sydeuropa, främre Orienten. Härifrån kommer stämningen och formerna, den varma färgpaletten. 

Han föddes 1953 i Algeriet, då en fransk nybyggarkoloni med flera hundra tusen emigranter från Europa. 1962 blev Algeriet självständigt efter mer än sju års blodigt krig. Norbert och hans familj tvingades fly, först till Marseille, sedan till Grenoble där han studerade vid Ecole des Beaux Arts. 

Kärleken förde honom till Sverige mot slutet av 70-talet och det var här han etablerade sig som konstnär.

De första åren var Norbert Roblès’ bildvärld mörk, hotfull och politiserad. 

Men Norbert hittade tillbaka till sina rötter och sin lekfullhet. Han frigjorde sig från det traditionella måleriets begränsningar och utvecklade ett mer abstrakt och symboliskt bildspråk. 

Efter hand har bilderna blivit mer avskalade, stiliserade, men maskerna finns ofta där. Som primitiva ritmasker. Eller som den abstrakta bildväven som ofta återkommer i hans verk. 

Numera är Norbert verksam mitt i Öresund på den lilla ön Ven och låter minnena från Medelhavet och Sydeuropa förena sig med sundets ljus och de böljande fälten utanför ateljéfönstret. 

Han har hittat hem, säger han.